tirsdag, januar 02, 2007

Bedste bøger læst i 2006:

Ida Jessen Det første jeg tænker på Marguerite Duras Sommerregn Dan Turéll Here Comes Your 19th Nervous Breakdown Maurice Merleau-Ponty Perceptionens primat Hans Otto Jørgensen Ålen har englelyd Horace Engdahl Meteorer Gertrude Stein Mexico Vagn Lundbye Trefoldighedsbarn Lars Skinnebach Din misbruger Naja Marie Aidt Bavian Maja Lee Langvad Find Holger Danske Imre Kertèsz Likvidation Frank O’Hara Lunch Poems Art Spiegelman Maus Lyn Hejinian Happily Louis-Ferdinand Céline Rejse til nattens ende Niels Frank Én vej Gertrude Stein Stein taler Pablo Llambías De elskendes bjerg Thomas Hvid Kromann Hr. ToksvigPeter H. Olesen Apropos Alt

6 kommentarer:

THK sagde ...

Hvor interessant er disse lister, Martin? Det ville da være mere interessant at skrive HVORFOR disse værker (der jo allerede, fra kritikkens og/eller litteraturhistorikeres side ER stemplet som gode) rent faktisk er gode. Diskutere lidt mere på metaplan. Eller ligeledes operere med en "Bøger-læst-i-2006-som-jeg-trods-praise-from-the-critics-finder-problematiske". Selv ville jeg f.eks. sætte "Find Holger Danske" på den sidste liste (hvilket kræver en længere forklaring, som jeg ikke kan gå ind i her, men jeg er jo heller ikke listemager!).

Martin Glaz Serup sagde ...

Men du er jo åbenbart en liste-LÆSER Thomas, hvorfor??

THK sagde ...

hæ hæ –

måske er det bare ren og skær misundelse over 1) jeg selv sidder begravet i teoretisk litteratur og ikke når så meget andet eller ærgrelse over 2) at hr. Toksvig ikke er på listen...

er jo ellers glad for lister, Georges Perecs f.eks., men måske er det bare den blotte nævnelse af titler, der forstyrrer mig. Find på nogle kategorier. Politisk litteratur med den rigtige holdning (Llambias) og med den forkerte (Céline) etc.

Martin Glaz Serup sagde ...

Dér var Hr. Toksvig, den har jeg åbenbart ikke fået noteret at jeg havde læst...

THK sagde ...

(her synes listen at spalte ml. "bedste bøger" og "bøger læst", but nevermind... der skal ikke meget til at smigre denne signatur)

Martin Glaz Serup sagde ...

Og Peter H. Olesens Apropos Alt, hvad sker der med mine lister... komplet upålidelige...

Kornkammer er flyttet!

og findes nu på KORNKAMMER.DK